Monday, February 11, 2008

School and revival

Hi everyone!

Ik heb weer een aantal interessante dingen meegemaakt die jullie moeten weten.

Na het Kingskidsweekend, toen ik weer op school kwam viel ik echt in een gat. Ik had het hele weekend niets aan school gedaan en kwam erachter dat ik een vet drukke week ging krijgen. Dat was dus even vette stress en een dipje, maar ik kwam de week goed door.

Die week daarna was toetsweek. Voor alle toetsen een dag van tevoren geleerd, dus uiteindelijk was ik zwaar blij met mijn resultaten, allemaal boven de 6,8 en zelfs een 8,5. Yeah!

Toen de toetsweek af was gelopen had ik de typische verschijnselen van 'vervreemding van mezelf'. Ik had zoveel feitjes over de Dichtgenootschappen uit de 17e eeuw in mijn hoofd gestampt dat ik bijna dacht dat ik de vooraanstaande gastvrouw van dat genootschap was. In die paar dagen dat ik vrij was moest ik dus echt even rustig aan doen...

Dat kon gelukkig ook want de schoolweek daarna, vorige week, was (RELATIEF) rustig. Toch hield ik er nog een beetje een mistig gevoel aan over.

Dit ging echter over, en wel gisteren. Wow wat heb ik een goede dag gehad! Het begon al in de dienst. Er was geen preek maar wij kregen een documentaire te zien, over herlevingen (opwekkingen) op een eiland van Schotland en in Oeganda. Twee totaal verschillende landen, maar wat er gebeurde was hetzelfde. In Schotland was in de 19e eeuw het geloof ingezakt, er was geen echte relatie met God meer. Op een bepaald moment begonnen twee vrouwen te bidden. Steeds meer mensen gingen bidden, zelfs tot diep in de nacht. Er kwamen vurige preken en steeds meer mensen gingen naar de kerk, er stonden uiteindelijk evenveel mensen buiten ls dat er binnen zaten. Wow wat een mooi voorbeeld van wat gebed teweeg kan brengen!
Het stuk over Oeganda was nog meer bijzonder, hier is namelijk een opwekking op nationaal niveau geweest. Het land zat enorm in de slop, dictators hadden het verwoest. Niemand was zijn leven meer veilig, het leger kon iedereen zomaar vermoorden. Veel mensen stierven van honger en aids. Uit de diepste wanhoop begonnen mensen te bidden tot God, in het geheim. Hier weer hetzelfde verhaal: meer en meer mensen gingen bidden en zo nam de macht van de duistere krachten beetje bij beetje af. Nu is Oeganda een van de landen waar de economie het snelst groeit, en waar aids het snelst afneemt. Veel mensen in de politiek zijn radicale christenen. Op nieuwjaarsdag van 2000 heeft de presidentsvrouw een evenement georganiseerd waarin officieel het land voor de komende 1000 jaar aan God werd opgedragen. Nogmaals, gebed kan veel teweeg brengen!

De middag en avond waren ook geweldig. Ik doe namelijk mee aan een discipelschapstraining van mijn gemeente, en dit was de eerste dag. Michelle van Düsseldorf kwam les geven over Identiteit. Mooi om te beseffen dat ik een stukje van God weerspiegel dat verder niemand anders heeft. Ik wil steeds meer gaan ontdekken wat nou mijn echte identiteit is, los van allerlei maskers en rollen die ik aanwend.
De avond was ook erg mooi, we hebben een tijd van aanbidding gehad waarin de Heilge Geest was heel duidelijk aanwezig was. Wow, Jesus is great!

Ok dat was mijn radicale praatje weer voor vandaag, peace to you!

Groetjes!

2 comments:

Gerco Derksen said...

wow weer een drukke tijd achter de rug dus..
Spreek je;)

Gerco Derksen said...

Wow matthijs zo te horen weer hele drukke weken...
Bijna Amsterdam... en dus genoeg om over te praten..
See you Zaterdag alweer..:D
BIg hug... Gerco