Tuesday, January 1, 2008

De broodnodige terugblik

Wow, wat was 2007 een speciaal jaar voor mij! Vooral de maanden na mijn tour naar Zuid Afrika waren gaaf, het heeft zo veel teweeg gebracht in mijn leven! Ik zet de belangrijkste gebeurtenissen even op een rijtje.

2007
5/1 Begrafenis van mijn oma (het hele proces rond het sterven van mijn oma heeft me een stuk meer volwassen gemaakt)
7/2 Lied vertaald, 'Het gaat steeds om U' (ik hoop dit talent nog veel meer te gaan ontwikkelen!)
5/5 In het Slaaphuis te A'doorn geweest (heeft me bewust gemaakt van het vreselijke leven van zwerfers, en de arrogantie van 'rijke' mensen ten opzichte van deze mensen)
19/5 50 km gelopen (sponsorloop) (een bijzondere dag met hoog gehalte aan vecht&win-ervaringen)
25-28/5 Naar Opwekking met club (misschien wel de leukste tijd van het jaar)
14/7 Bruiloft van mijn vader en Carin (een erg emotionele en verwarrende dag, maar ook heel gezellig en leuk)
20/7-17/8 Kingskids tour naar Zuid-Afrika (lifechanging!)
23/9 Ik ben 16! (toch een veel volwassenere leeftijd dan 15 ;))
1-5/10 Schoolexcursie naar Parijs (mooie stad!)
20-23/10 Bootcamp Kingskids Jaarteam (veel geleerd over het verstaan van Gods stem)
1/12 Mijn (verjaardags)feest (echt leuk om al die leuke mensen bij elkaar te hebben!)
7/12 Naar Kerstevent met club (heel bijzonder uitgewerkt, het raakte me echt)

Tja, dat zijn wel een beetje de belangrijke en/of heel leuke gebeurtenissen die op dag of periode in te delen zijn. Maar het zijn denk ik vooral de ontwikkelingen die ik dit jaar heb meegemaakt die 2007 zo bijzonder maakten. Deze zijn vooral in Zuid Afrika in gang gezet. Ik zal zo volledig mogelijk proberen te zijn.

Ik ben in ongelofelijk veel dingen vrij(er) geworden. Bijvoorbeeld in dansen: vóór de tour danste ik erg onzeker, ik durfde me niet te laten gaan. Maar op een bepaald moment kende ik al de pasjes van de dansen, en heb ik mezelf er helemaal ingestort, voor 100 procent dus. Dat voelde geweldig! Aan het eind van de tour was er Gifts to the Lord, en om God te danken heb ik voor het eerst, terwijl veel mensen keken, profetisch gedanst. Ik deed net of niemand keek en alleen God mijn toeschouwer was, dus ik gooide al mijn emoties erin. Ik denk dat God hier erg blij mee was, en veel mensen zeiden achteraf Jezus in mij gezien te hebben, dus ik zal altijd voor God blijven dansen, zonder schaamte!
Ik dans nu bij het Jaarteam van Kingskids en doe streetdance bij een christelijke dansschool, dus ik ben druk bezig mijn talent te ontwikkelen, tot eer van God.

Wat het meest bijzondere aan de tour was voor mij, was het wonder dat gebeurde in een jeugdgevangenis. We baden ongeveer twintig minuten voor een lamme jongen, voordat hij een sprintje trok, en iedereen juigde en God prees. Wow, deze gebeurtenis, samen met nog een paar soortgelijke, heeft mijn geloof voor altijd vastgezet, rotsvast op de Rots. Het heeft mij doen nadenken over de kracht van gebed. Na de tour is mijn gebedsleven enorm gegroeid; er zijn dagen geweest waarvan ik kan zeggen dat ik bijna de hele dag door aan het bidden was. Dat is echt wandelen met God, ik bid dat het meer en meer mag groeien in mij!

Ik ben minder egocentrisch geworden in 2007. Ik heb in stappen steeds meer aspecten van mijn leven in Gods hand en onder zijn gezag gelegd: mijn gevoelens, mijn seksualiteit, mijn vriendschappen, de mate waarop God mij mag gebruiken voor zijn Koninkrijk, mijn toekomst. Ik ervoer elke keer wanneer ik zo'n beslissing maakte dat het een enorme rust gaf. Je hebt God aan jouw kant!

Ik ben begonnen persoonlijke tijden van gebed en aanbidding te houden. Wat vooral het effect is van die tijden is dat ik enorm dankbaar ben geworden voor het prachtige leven waarmee ik ben gezegend, de vele dingen die God me heeft toevertrouwd.

Ik heb de beslissing gemaakt goudeerlijk te zijn, en niets voor mezelf te houden terwijl anderen het recht hebben het te weten. Ik heb al een aantal keer een beslissing gemaakt eerlijk te zijn terwijl het pijn deed. Ik wil eerlijk, open en echt zijn.

Laat ik het daar maar bij houden wat betreft de processen die ik doorgemaakt heb in 2007 (en waar ik absoluut mee aan het werk blijf in 2008!)

Heb ik nog goede voornemens voor het jaar? Jawel hoor. Nee niet die van nooit meer te laat komen, dat voornemen heb ik allang opgegeven ;).
Als je het een voornemen wilt noemen, best, maar ik wil in elk geval blijven wandelen in het volgende dat God tegen mij zegt:

*
Jij bent zeer waardevol voor Mij,
Jij hebt kracht in je,
Je kunt een voorbeeld zijn,
Je bent een leider,
Verlies de bereidheid om te vechten niet!
Ga ervoor!
Houd Mij steeds in je gedachten!
Sta Op, Ga Vooruit!
Bid continu voor bescherming!
Blijf je telkens weer aan je beslissingen vasthouden!

Alle negativiteit, teweeggebracht door satan:
Ga weg, in Jezus naam!

Heer, ik geloof dat U mij omhoog zult brengen!
*

2008 gaat een superjaar worden, zelfs al ging alles fout na 12 uur (het wijnglas ging om, het vuurwerk was niet te zien, en als klap op de vuurpijl deden we 1,5 uur over een ritje van normaal een half uur XD)

Volgens mij is het eerste bericht van 2008 meteen de langste die ik ooit geschreven heb... Mijn voornemen is dit jaar kortere posts te maken!

Iedereen die dit leest kent mij weer een stukje beter. Ik hoop jou in dit jaar ook veel beter te leren kennen.

Heel veel liefs van Matthijs

PS: dit klinkt misschien allemaal heel heilig enzo. Maar ik verzeker je dat ik alles vanuit mijn hart heb opgeschreven. Als je meer wilt weten over wat dan ook van mij, ook al is het heel persoonlijk, voel je vrij om naar me toe te stappen :)
All praise be to God

3 comments:

Gerco Derksen said...

Heej Matthijs
Wat gaaf om weer iets meer van je te weten te komen
Wow wat schuilt er in jouw een enorm verlangen naar Jezus, echt gaaf om te zien
Je bent echt radicaal
Door dit stuk heb je mij wel echt aan het denken gezet!
Ik denk echt dat ik nog veel van je mag gaan leren, moet je mij er wel bij helpen he..;)
Als ik het zo hoor is dit jaar voor jouw mij maar ook voor Ben enorm bijzonder geweest.
Hopen dat dit jaar nog specialer wordt en nog meer diepgang zal brengen in onze relatie maar ook in onze relatie met God.
En over die vrijheid in dansen(ik ken je niet zo lang maar toch) kun je wel zien dat je helemaal voor hem gaat echt freaking 100%
Matthijs je bent een bijzonder persoon, HUGHUGHUGHUG Gerco...
PS: dat voornemen van die kortere posts mag je skippen!

Anonymous said...

19/5 50 km gelopen + ARTHUR LEREN KENNEN!!

geintje. Mooi dat het zo goed gaat! ik heb echt zin om je weer te zien, bij het concert denk ik (20ste)

Groeten aan je broer!

saartj said...

hey matthijs:)
amai:o
dat was waarschijnlijk één van de eerste dingen die in me opkwam toen ik dit las:)
ik had al gezien aan jou dat je echt voor de Heer wil gaan, je straalt echt de liefde van Jezus uit en bent een heel eerlijk iemand:)toen je op bootcamp saxofoon speelde en even niets moest doen zag ik gewoon dat je zo vol was van de Heer!
veel van wat jij hier nu hebt opgeschreven probeer ik al enkele jaren. Bepaalde aspecten van mijn leven bijvoorbeeld afgeven aan de Heer. Maar ik blijf het heel moeilijk vinden en merk dat ik soms nog niet de volle 100%ga voor dingen...hopelijk zal ik dit ooit ook kunnen:)
en van dat dansen:)
echt 'wow' dat jij je 100%durft geven voor het dansen:)ik heb ook al eens iemand profetisch zien dansen en toen dacht ik dat ik dat nooit zou durven...
ik heb het nog nooit gedaan, maar ik hoop dat de Heer me misschien ook zal gebruiken op gebied van dans:)
De Heer heeft echt een fantastisch plan met jou!
ik bewonder het echt wat de Heer allemaal gedaan heeft in jou het afgelopen jaar!
en ik ben er zeker van dat Hij je dit jaar ook ten volle zal gebruiken!
Blijf maar dicht bij Hem!
en zoals gerco al zei, het voornemen van kortere posts mag je gerust weglaten hoor;)
nou, ik zie je binnen 2weekjes dan weer zeker?
tot dan:)en geniet maar van elke dag die je mag beleven:)
nog een gelukkig nieuwjaar en tot binnenkort:)
groetjes en dikke knuffel,
saartjxxx